Kek Buah-Buahan Campuran

Tuesday, April 19, 2011

Assalammualaikum…

Hari ni saya nak share resepi kek buah. Salah satu kek kegemaran saya. Resepi ni diturunkan oleh mak mertua saya kepada saya… Alhamdulillah, sejak pandai buat kek buah ni, saya selalu terima tempahan untuk kek ni. Jadi, kepada korang yang nak makan tapi tak nak buat…order je la ek… kecik tapak tangan, nyiru saya tadahkan…. Hehehe…



Kek Buah-buahan

Bahan:

5 biji telur ayam

500g mentega

250g gula

700g tepung gandum

90g tepung gandum (dicampur bersama buah campuran)

1kg buah-buahan campuran

1 tin susu pekat manis

2 sudu teh essen vanilla

Cara:

1. Pukul mentega dengan gula hingga kembang.

2. Masukkan telur satu persatu dan pukul lagi sehingga sebati.

3. Masukkan susu pekat manis dan essen vanilla. Gaul sebati.

4. Masukkan tepung gandum. Gaul lagi sehingga rata dan tepung tidak berketul.

5. Masukkan buah-buahan campuran dan gaul hingga rata.

6. Masukkan adunan ke dalam acuan 10”x10” dan kukus selama 6 jam.

Selamat mencuba.



0 comments:

Post a Comment